رزمنـده مجـآزی - کرمانشاه

اهمیت فضای مجازی به اندازه انقلاب اسلامی است

من همه‌ى دغدغه‌ام اين است که جوان انقلابى امروز، نداند ما بعد از چه دورانى، امروز در ايران مشغول چنين حرکت عظيمى هستيم.
تاريخچه‌ى اين دويست سال اخير را بخوانيد و ببينيد چه حوادثى بر اين کشور گذشته است...
امام خامنه اي

مشخصات بلاگ
رزمنـده مجـآزی - کرمانشاه

من همه‌ى دغدغه‌ام این است که جوان انقلابى امروز، نداند ما بعد از چه دورانى، امروز در ایران مشغول چنین حرکت عظیمى هستیم.
تاریخچه‌ى این دویست سال اخیر را بخوانید و ببینید چه حوادثى بر این کشور گذشته است...
امام خامنه ای


کلام مولا علي عليه السلام-5

نماز، موجب نزديکي هر پارسايي به خداست و حج ، جهاد هر ناتوان است. هر چيزي زکاتي دارد و زکات تن، روزه و جهاد زن، نيکو شوهر داري است.حکمت 136 / نهج البلاغه



مسابقه نهج البلاغه

وصيت نامه شهدا

نام شهيد : شهيد حميد رشيدي خدا را شکر کنيد که در اين عمري که از خدا گرفتيد شاهد چنين تحول عظيمي بوديد قدر اين انقلاب را بدانيد و از آن مراقبت کنيد. به متاع قليل دنيا دل نبنديد که شما را منحرف و بر زمين مي زند. .

آخرین نظرات
  • ۱ شهریور ۹۵، ۱۷:۱۷ - Sarah Az
    جالبه


منبع



به گزارش خبرنگار سیاسی «خبرگزاری دانشجو» مناظره نوبری سفیر پیشین ایران در روسیه و قنبری نماینده مجلس هفتم در سالن جابراین حیان دانشگاه شریف برگزار شد.


در ابتدای این نشست داریوش قنبری با پراختن به بحث قعطنامه‌های صادر شده علیه ایران در دولت دکتر احمدی‌نژاد گفت: وضعیت تحریم راهی را پیش روی ما گذشته بود که  تا آخر 2014 با تشکیل تحریم‌ها صادرات نفت ایران به صفر می رسید.


وی افزود: اگر توافقنامه امضا نمی‌شد سیاست های دولت دهم ما را به سمت جنگ می‌برد اما آقای روحانی با اعلام برتری موجودیت کشور بر چرخ سانترفیوژها مذاکرات را مجددا آغاز کرد به نظر من توافقی که در ژنو حاصل شد توافقی بسیار مطلوب بود اما تا گام نهایی فاصله داریم.


قنبری ضمن برشمردن امتیازاتی که ایران در توافق ژنو به غرب داده است تصریح کرد: البته از طرق مقابل هم متناسب با  اقدامات ایران امتیازاتی دریافت شده است از جمله این امتیازات می‌توان به آزاد شدن تدریجی پول‌های بلوکه شدن ایران و کمک امریکا به ساخت راکتور آب سبک در اراک اشاره کرد.


وی ادامه داد:‌از دیگر تعهدات 1+5 لغو تحریم پتروشیمی، صنعت خودرو و فلزات گرانبهاست که در شرایط کنونی ایران اقدام بسیار مثبتی انجام می‌شود بنابراین آنهایی که عنوان می‌کنند چرخه ترازو هم‌طراز نیست باید در نظر داشته باشیم که ما در چه شرایطی هستیم شرایط کشور ما از جنگ به مذاکره تغییر کرد و ما در تعامل مثبت با آنها هستیم در واقع بزرگ‌ترین دستاورد توافق ژنو دفع حمله احتمالی نظامی است.


پاسخ نوبری به  اظهارات قنبری این بود که بحران هسته‌ای از زمان آقای احمدی‌نژاد شروع نشد بلکه این موضوع دقیقا از زمانی شروع شد که آقای روحانی و آقای ظریف به دلیل ضعف در کار حرفه‌ای و وادادگی در مذاکرات شکست خوردند متأسفانه تنها بهانه‌ای که متأسفانه منجر به امضا توافق ده سال پیش شد همین مسئله جنگ نظامی بود در حالی که یک توافق ضعیف هم می‌تواند موجب بروز جنگ شود پایه‌های دیپلماسی امروز دیپلماسی قجری نیست که امتیاز بدهیم و منتظر صلح باشیم پایه های دیپلماسی امروز در دست آقای کری است که گفت ما به ایران نه امتیاز می دهم نه اعتماد داریم این یعنی امتیاز دادن ما تأثیر در سیاست آنها ندارد.


نوبری در ادامه با مطرح کردن صحبت‌های رئیس جمهور که گفت به ما می‌گویند سازش‌کار اگر سازش‌ نکنیم چه کنیم خنجر بکشیم تصریح کرد: هر اصطلاح سیاسی در هر کشور یک معنا دارد کلمه سازش در ایران کلمه مثبتی نیست سازش یعنی در ایران اقدامی که به واسطه آن از تمامی منافع ملی چشم پوشی کنیم و در مقابل دشمن دچار وادادگی شویم البته من مدل ستیزه‌جویانه دولت گذشته را نیز قبول ندارم و معتقدم باید اهرم های وسط را بر پا نگهداشت.


قنبری در پاسخ به شکست روحانی و ظریف در مذاکرات گفت: به نظر شما جلوگیری از انتقال پرونده هسته ای ایران به شورای امنیت شکست است در سیاست هر چه بیشتر قدرت داشته باشید می توانید بیشتر صحبت کنید وزن کشورها در نظام بین الملل مشخص است وزن ایران چقدر است شما می‌گوید آقای ترسیدند و توافقنامه را امضا کردند اما این گونه نیست شجاعت در این است که شما وزن کشورتان را ارزیابی کنید و طبق آن تصمیم بگیرد. با توجه به این نکته که ایران یک ابرقدرت در منطقه است ما در بحث مذاکرات این جنبه را در نظر گرفتیم ونخواستیم کشورمان مثل عراق شود.


نوبری در پاسخ گفت: اگر نقدی به توافقنامه صورت می‌گیرد به منظور بهبودآن است نه اینکه فرد منتقد مخالف صرف است.


وی ادامه داد: یکی از مسائل مهم توافقنامه ژنو مسئله غنی سازی است متأسفانه آقای ظریف با گفتن جمله ما حق غنی سازی را گرفتیم نخستین مشکل را رقم زد اما در متن توافقنامه چنین چیزی مطرح نشده است واقعیت این است که حق غنی‌سازی ما در صورتی به رسمیت شناخته خواهد شد که غرب تشخیص دهد و حتی مقدار آن را نیز او تعیین می‌کند در این توافقنامه حتی پارامترهای غنی‌سازی هم باید با غرب هماهنگ شود.


وی با بیان نقض حاکمیت ایران در این موافقتنامه غربی‌ها با مشخص کردن حدوحدود انرژی هسته ای در ایران قدرت تصمیم‌گیری از ما را گرفتند که این خود بزرگ‌ترین اقدام در نقض حاکمیت ماست.


نماینده مجلس هفتم در ادامه این مناظره تصریح کرد: موضع امریکایی‌ها در توافق ژنو خیلی ملایم‌تر از انگلیس و فرانسه بود ترس ما از ابرقدرت‌ها نیست ترس ما از این است که نتوانیم شکم مردممان را سیر کنیم 50 درصد غذا و داروی ملت ایران از خارج وارد می‌شود ما برای بقای خود تلاش می‌کنیم ولی آنها برای تثبیت قدرت می‌جنگند غرب اصلا راضی نمی‌شد که ایران انرژی هسته‌ای داشته باشد اما اکنون با پذیرفتن حق غنی سازی ایران از سوی غرب ما به بزرگ‌ترین پیروزی دست یافتیم.


سفیر ایران در شوروی سابق اظهارات قنبری این گونه پاسخ داد: توافق ژنو یک عقب نشینی است پس چرا بابت آن جشن گرفتید محدود کردن زمان و مکان غنی سازی در این توافق بزرگ‌ترین شکست است در واقع این معاهده یک شیر بی یال و کوپال است.


در جای دیگری از توافقنامه با آمدن کلمه نگرانی‌های غرب درصدد نابودی سراسری تأسیسات هسته‌ای ماست چرا که با محدود نکردن این عبارت و مبهم بودن آن نگرانی ها تا تعطیل کردن کامل تأسیسات هسته‌ای پیش خواهد رفت با ادامه روند مناظره قنبری در پاسخ به صحبت‌های نوبری گفت: هدف غرب تعطیل کردن انرژی هسته‌ای در ایران بود اما با هوشمندی مسئولان وزارت خارجه از این مهم جلوگیری شد نگاه ما در سیاست دولت احمدی نژاد نگاه به شرع بود یعنی می‌خواستند شرع را مقابل امریکا قرار دهند تا به پیروزی برسنداما دیدیم که نهایتا این طور نشد هدف ما از مذاکرات نفس کشیدن در منطقه است و گرنه با تحریم‌های که آقای احمدی‌نژاد در دولت به جان خرید تا 20 سال دیگر هم نمی‌شود ایران را به وضع مطلوب رسید.


نوبری در جمع‌بندی مطالب خود گفت: امریکایی‌ها برای آینده یک استراتژی واحد دارند آنها متوجه شدند که مشکل اصلی بر سر راه آنها چین و روسیه هستند همچنین آنها پی بردند نمی توانند ثبات خاورمیانه را کنترل کنند مگر اینکه باایران صلح کنند در واقع تنها راه عاملی که می‌توان آرامش و ثبات را به منطقه برگرداند ایران است ناگفته نماند که رویکرد تعاملی دولت نیز کاملا درست است اما اگر تا پایان مذاکرات همین‌طور به خواسته‌های غرب تن بدهیم دیگر رویکرد تعاملی نخواهیم داشت و دچار وادادگی می شویم.


قنبری در آخرین بخش از سخنان خود با اشاره به جشن دولت برای توافق هسته‌ای گفت: حداقلی‌ترین دستاورد ژنو تحمیل حق غنی سازی به غرب بود زیرا در شرایطی که ما بارها در یک وزن قرار نداشتیم.


پس از پایان مناظره نوبت به پرسش و پاسخ دانشجویی رسید در اولین سوال علت ترس از امریکا از قنبری پاسخ داد که وی پاسخ داد: اگر ما با امریکا می‌جنگیدیم در همان ابتدای انقلاب مغلوب می‌شدیم در واقع در افتادن با  این کشور جز غرامت و ضرر چیزی برای ما نخواهد داشت امریکایی که در رأس نظام‌های حکومتی است یک کدخداست هر کس هم که با کدخدا دربیفتد ورخواهد افتاد و از بین می‌رود.(؟!)

(شایان ذکر است جمله ی آخر آقای قنبری از آن حرف های قرمز بود. تصور میکنم جناب قنبری فراموش کرده اند که ما چگونه در جبهه های مختلف در مقابل آمریکا قد علم کرده و پیروز میدان بوده ایم. )

موافقین ۱ مخالفین ۰ ۹۳/۰۲/۱۶

نظرات  (۱)

با سلام
وبلاگ وزینی است...
دردفروشی افتتاح شد.دردهای خود را به فروش بگذارید.
painstore.blog.ir
پاسخ:
ممنون از توجهتون

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">