رزمنـده مجـآزی - کرمانشاه

اهمیت فضای مجازی به اندازه انقلاب اسلامی است

من همه‌ى دغدغه‌ام اين است که جوان انقلابى امروز، نداند ما بعد از چه دورانى، امروز در ايران مشغول چنين حرکت عظيمى هستيم.
تاريخچه‌ى اين دويست سال اخير را بخوانيد و ببينيد چه حوادثى بر اين کشور گذشته است...
امام خامنه اي

مشخصات بلاگ
رزمنـده مجـآزی - کرمانشاه

من همه‌ى دغدغه‌ام این است که جوان انقلابى امروز، نداند ما بعد از چه دورانى، امروز در ایران مشغول چنین حرکت عظیمى هستیم.
تاریخچه‌ى این دویست سال اخیر را بخوانید و ببینید چه حوادثى بر این کشور گذشته است...
امام خامنه ای


کلام مولا علي عليه السلام-5

نماز، موجب نزديکي هر پارسايي به خداست و حج ، جهاد هر ناتوان است. هر چيزي زکاتي دارد و زکات تن، روزه و جهاد زن، نيکو شوهر داري است.حکمت 136 / نهج البلاغه



مسابقه نهج البلاغه

وصيت نامه شهدا

نام شهيد : شهيد حميد رشيدي خدا را شکر کنيد که در اين عمري که از خدا گرفتيد شاهد چنين تحول عظيمي بوديد قدر اين انقلاب را بدانيد و از آن مراقبت کنيد. به متاع قليل دنيا دل نبنديد که شما را منحرف و بر زمين مي زند. .

آخرین نظرات
  • ۱ شهریور ۹۵، ۱۷:۱۷ - Sarah Az
    جالبه
سه شنبه, ۲۷ اسفند ۱۳۹۲، ۰۱:۱۶ ب.ظ

بازار کرمانشاه


بازار کرمانشاه مرکز تجاری سنتی شهر کرمانشاه است. گفته می‌شود این بازار بزرگ‌ترین بازار سرپوشید خاورمیانه است که دارای تویزه‌‌های منحصر به فرد است.

بازار بزرگ کرمانشاه از اوایل دوره قاجاریه و در زمان سلطنت فتحعلی‌شاه برجای مانده است. بنابراین می‌توان گفت قدمت آن به حدود ۲۰۰ سال پیش می‌رسد. فتحعلی‌شاه فرزند ارشدش محمدعلی میرزای دولتشاه را در سال 1221 قمری به عنوان حاکم ایالت کرمانشاه منصوب کرد.
دولتشاه نیز با ساختن بازار بزرگ، سربازخانه شهری، کارخانه چوب​سازی، بنا‌های مذهبی، میادین شهری، حمام‌ها و سایر ابنیه عمومی در شهر کرمانشاه این شهر را از شهر‌های مهم و آباد ایران قرار داد. او همچنین ساخت بازار اولیه را در کنار رودخانه آبشوران آغاز کرد.



بازار دارای ۱۸ راسته است و در زمان خود بزرگ‌ترین بازار سرپوشید خاورمیانه به حساب می‌آمده است. بازار شامل سرا‌های متعددی همچون سرای کاشانی، سرای حکیم‌الدوله، سرای نور، سرای اصفهانی‌ها، سرای وکیل‌الدوله، سرای خرمافروش‌ها، سرای فراش​باشی، سرای عماد‌الدوله، سرای سنگ تراش‌‌ها و سرای رنگرز‌ها است. تاریکه بازار کرمانشاه در اثر عبور خیابان‌های اصلی شهر هم​اکنون به چهار قسمت تقسیم شده است.

این بازار از بخش‌‌ها و راسته بازار‌های زیادی تشکیل شده که جاذبه توریستی محسوب می‌شوند. بازار دارای چارسوق‌ها و ورودی‌‌های زیبا است که نشانگر دید زیبای معماران عصر‌های گذشته و فرهنگ غنی این منطقه است.



در زمان رونق اقتصادی منطقه و مسیر عبور جاده ابریشم، این بازار محل اصلی دادو ستد بازرگانان اروپایی و آسیایی بوده و با توجه به موقعیت استراتژیک دارای نشانه‌‌های خاص فرهنگی زیاد است. این بازار از دروازه پل سید جمعه آغاز شده و به دروازه چقاسرخ ختم شده است. پس از محمدعلی میرزای دولتشاه، فرزند وی امامقلی میرزا عمادالدوله به عنوان حاکم کرمانشاه منصوب شد.

موزه‌های کرمانشاه

کرمانشاه دارای موزه‌های متعددی است که بازدید از آنها می‌تواند خاطره خوشی را برای مسافران این شهر رقم بزند. اگر گذرتان به کرمانشاه افتاد بد نیست از موزه‌های زیر بازدید کنید:

موزه تمبر و اسناد پستی واقع در دفتر پست شهید قندی در بلوار زن شامل تمبر‌های ایرانی از عصر قاجار تاکنون

موزه دفاع مقدس؛ 
این موزه در خیابان موحد، خیابان پارک شیرین توسط شهرداری ساخته شده که در آن آثار هنری و تاریخی از دفاع مقدس به نمایش گذاشته شده است.

موزه شهدای کرمانشاه؛ این موزه در گلزار شهدای کرمانشاه قرار دارد که در آن آثار و وسایل شهدا در زمان شهادت به نمایش گذاشته شده است.
موزه تاریخ طبیعی کرمانشاه؛ این موزه در دانشکده کشاورزی دانشگاه رازی واقع در خیابان شهدا (خیابان کمربندی) قرار گرفته است. در این موزه نمونه‌های زیادی از گونه‌های گیاهی و جانوری به نمایش گذاشته شده است.

موزه مردم‌شناسی کرمانشاه؛ موزه مردم‌شناسی کرمانشاه داخل یکی از تکایای دوره قاجاریه دایر شده است. این تکیه به تکیه معاون‌الملک معروف است که توسط مرحوم حسن‌خان معین‌الرعایا در سال 1313 ه. ق ساخته شده است. این بنا از سه بخش حسینیه، زینبیه و عباسیه تشکیل شده است. موزه مردم‌شناسی در بخش جنوبی عباسیه قرار دارد. 



این بخش شامل تالار بزرگ و اتاق‌‌های جانبی آن است که به نمایش کلیه اشیا، ابزار و وسایلی که از دیرباز مورد استفاده مردم منطقه بوده اختصاص دارد. این اشیا دارای مضامین فرهنگی و اجتماعی‌اند و اطلاعات ارزشمندی از شئون مختلف زندگی مردم در اختیار ما قرار می‌دهند.

موزه تاریخ طبیعی سازمان حفاظت از محیط زیست؛ این موزه در سازمان حفاظت از محیط زیست کرمانشاه قرار گرفته است. در این موزه نمونه‌های جانوران و پرندگان محلی تاکسیدرمی شده به نمایش درآورده است.

ساخت بنا‌های فرهنگی، مذهبی همچون مسجد عمادالدوله و تجاری مانند سرای عمادالدوله و قیصریه و همچنین ساخت چندین عمارت باارزش از جمله کاخ عمادیه، کاخ مسعودیه و همچنین توسعه بازار با ایجاد چندین سرا و ساخت چارسوق از جمله فعالیت‌‌های امامقلی میرزا عمادالدوله در کرمانشاه است.

بازار کرمانشاه مانند دیگر بازار‌های خطی در جهت طولی رشد کرده و فضا‌های عمومی در دوسوی آن جای دارند. کلیه فضا‌های بازار با هم مرتبط بوده و در دو طرف راهرو‌های خطی معماری خاصی را به وجود آورده‌اند که هر کدام علاوه بر ارتباط با فضا‌های اصلی و فرعی یکنواخت بوده و مسیر طولی را حفظ کرده‌اند.

در حال حاضر با ساخت خیابان مدرس بازار به دو پاره شرقی و غربی تقسیم شده، گذر‌های درون بافت قطع و خیابان پس از عبور از مقابل مسجد جامع و وسط سبزه میدان با از بین بردن این فضای شهری شاخه‌‌های اصلی بازار را قطع کرده و با ایجاد واحد‌های تجاری در دو طبقه و جداره‌سازی شهری این خیابان به یکی از اصلی‌‌ترین محور‌های بافت کرمانشاه تبدیل شد. 

موافقین ۰ مخالفین ۱ ۹۲/۱۲/۲۷
bahar shirazi

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">