رزمنـده مجـآزی - کرمانشاه

اهمیت فضای مجازی به اندازه انقلاب اسلامی است

من همه‌ى دغدغه‌ام اين است که جوان انقلابى امروز، نداند ما بعد از چه دورانى، امروز در ايران مشغول چنين حرکت عظيمى هستيم.
تاريخچه‌ى اين دويست سال اخير را بخوانيد و ببينيد چه حوادثى بر اين کشور گذشته است...
امام خامنه اي

مشخصات بلاگ
رزمنـده مجـآزی - کرمانشاه

من همه‌ى دغدغه‌ام این است که جوان انقلابى امروز، نداند ما بعد از چه دورانى، امروز در ایران مشغول چنین حرکت عظیمى هستیم.
تاریخچه‌ى این دویست سال اخیر را بخوانید و ببینید چه حوادثى بر این کشور گذشته است...
امام خامنه ای


کلام مولا علي عليه السلام-5

نماز، موجب نزديکي هر پارسايي به خداست و حج ، جهاد هر ناتوان است. هر چيزي زکاتي دارد و زکات تن، روزه و جهاد زن، نيکو شوهر داري است.حکمت 136 / نهج البلاغه



مسابقه نهج البلاغه

وصيت نامه شهدا

نام شهيد : شهيد حميد رشيدي خدا را شکر کنيد که در اين عمري که از خدا گرفتيد شاهد چنين تحول عظيمي بوديد قدر اين انقلاب را بدانيد و از آن مراقبت کنيد. به متاع قليل دنيا دل نبنديد که شما را منحرف و بر زمين مي زند. .

آخرین نظرات
  • ۱ شهریور ۹۵، ۱۷:۱۷ - Sarah Az
    جالبه
پنجشنبه, ۶ شهریور ۱۳۹۳، ۱۲:۲۲ ب.ظ

فواید نماز خواندن

آثار و فواید نماز
یقیناً فوایدی که در نماز وجود دارد، در هیچ یک از عبادت های دیگر وجود ندارد، هر جمله و هر کلمه و حرف نماز، مملو از نکات مفید و آموزنده است. تاثیری که در نمازگزار ایجاد می شود و فوایدی که عاید نمازگزار می شود بر کسی پوشیده نیست عقیده، بینش نمازگزار، زندگی و حیاتش و حتی مرگش خدایی و الهی می گردد، اصلاً وجود جسم و روان نمازگزار مقدس و نمایان می شود. اگر چه آثار و فواید نماز در تمام شئون زندگی عابد مشهود است، اما برخی از آنها به جهان بعد از مرگ او بر می گردد به عبارت دیگر، آثاری که نماز برجای می گذارد، به دو بخش قابل تقسیم است. بخشی از آن فوایدی است که در همین دنیا نصیب نمازگزار می شود. بخش دیگر آن مربوط به جهان آخرت است. اما بخش اخروی آن تحت عنوان ((آثار و فواید معنوی و اخروی)) به لحاظ اهمیتی که دارد، ابتدا مورد تحلیل و بررسی قرار می گیرد و سپس به بعد ((دنیوی)) آن می پردازیم. 

۱- آثار و فواید معنوی و اخروی:
فواید معنوی را به این خاطر که اولاً با فواید اخروی ارتباط تنگاتنگ دارند و قابل تفکیک از هم نیستند و ثانیاً فواید معنوی خود به نوعی در سرنوشت اخروی موثر هستند با فواید اخروی در یک جا و تحت عنوان یک بحث، گرد آمده و ادغام شده است.
آنانکه نماز بپا میدارند و زکات می دهند و به خدا و روز قیامت ایمان دارند، به زودی خدا آنان را اجر و ثواب عظیم عطا خواهد کرد.
۲- آمرزش گناهان:
نمازگزاران مشمول بخشش و آمرزش گناهان واقع می شوند. ای پیامبر به آن بندگانم که (در عصیان) اسراف کردند: به نفس خود، بگو هرگز از رحمت خدا ناامید نباشید، البته خداوند همه ی گناهان را (اگر توبه کنید) می بخشد، زیرا او خدایی بسیار آمرزنده و مهربان است. رسول اکرم (ص) فرموده است ((کسی که به سوی مسجد حرکت می کند، هر گامی که بر می دارد خدای متعال ده ثواب به او می دهد و ده گناه از او می بخشد و مقام او را ده درجه بالا می برد)). از طرفی, نمازگزار در نمازش از خدا طلب مغفرت و آمرزش می کند.
۳- نماز کلید بهشت:
عبادت، پاداش آخرت را در پی دارد. بهشت یکی از آنهاست. نماز، بهای بهشت است به عبارت دیگر، بهشتی شدن در گرو نماز است. هر دری کلیدی دارد و کلید در بهشت نماز است. زیرا به فرموده ی پیامبر (ص) هیچ بی نماز و تارک الصلاتی نمی تواند وارد بهشت شود.
۴- رستگاری:
نجات و رستگاری از نتایج نماز است. خدا در قرآن در همین زمینه می فرماید: ((همانا اهل ایمان رستگار شدند، آنانی که در نمازشان خاشع و خاضع هستند.))
۵- اجابت دعا:
دعا به عنوان وسیله ای در جهت برآورده نمودن نیازهای معقول انسان است. نماز روش و طرز دعا کردن را می آموزد، چون خود نماز دعاست و یا دعاهایی که در قنوت خوانده می شود. از سوی دیگر، نماز، اجابت دعا را موجب می شود، ((ادعونی استجب لکم))یعنی بخوانی مرا تا اجابت کنم شما را.
و یا: ((اجیب دعوه الداع اذا دعان)) اجابت می کنم دعای هر کسی که مرا بخواند. رسول اکرم (ص) فرموده است: ((دعای کسی که خدا را فراوان یاد کند، پذیرفته می شود. سه کس اند که خدا دعایشان را رد نمی کند، آنکه فراوان یاد خدا کند و ستمدیده و پیشوای دادگر)).
۶- دوستی خدا:
نماز ترجمه ی ((صلواه)) است که از ریشه ی صله (وصل) به معنی پیوند و رابطه است با انجام این اعمال، انسان با آفریدگار توانای خویش، پیوند و ارتباط پیدا می کند. نماز گفتگو با خدا و کلید اتصال با مبدأ است. نمازگزار از جمله ی پرهیزگاران است و پرهیزگاران دوست خدا هستند. پرهیزگار باشید، زیرا خدا با پرهیزگاران است. به فرموده پیامبر (ص) یعنی خداوند گوید تا هنگامی که بنده ام مرا یاد می کند و لبهایش با نام من می جنبد با او هستم.
۷- دوری از فساد:
نماز، انسان را از فحشا و منکرات به دور می دارد. نماز سلاح نمازگزاران در میدان جنگ هواههای نفسانی است. رسول اکرم (ص) در حدیثی چنین فرموده است. ((خداوند فرشته ای دارد که هنگام نماز بانگ می زند: ای انسانها برخیزید و آتشهایی را که بر خویش افروخته اید، به وسیله نماز خاموش کنید)) نماز نه تنها از گناه جلوگیری می کند، بلکه آلودگی هایی که بر اثر گناه، دنیا پرستی، هواپرستی و ... روح و جان آدمی را تیره کرده اند، با خورشید تابان و چشمه ی زلال نماز، پاک و پاکیزه می گردند.
۸- دوری از تکبر:
نماز، غرور شکن است، نماز داروی بیماران متکبر مغرور و خودخواه است. نماز، روح فروتنی و عبودیت را در ما زنده می کند و ما را خاشع و خاضع بار می آورد.
۹- رهایی از دنیا:
نماز دلهای غافل از یاد خدا را بیدار می کند و به نمازگزارانی که هدف آفرینش خود را فراموش کنند و غرق در زندگی مادی و لذت های زود گذر شوند، اخطار می دهد و آنها را بیدار می کند. به وسیله ی نماز انسان به راحتی و رغبت دل از دنیا می کند. نماز برای چند لحظه، ما را از این دنیا و از یاد آن بیرون می برد و به دنیای دیگر سیر می دهد. در روایت است که: در جنگ صفین تیری بر پای مبارک حضرت علی (ع) فرو رفت که اگر می خواستند در شرایط عادی آن را بیرون آورند، از شدت درد و ناراحتی آن حضرت، میسر نبود. به حضرت امام حسن (ع) جریان را عرض کردند. فرمود: ((صبر کنید تا پدرم به نماز بایستد زیرا در آن حال چنان از خود بی خود می شود که متوجه نمی گردد)). پس به دستور امام حسن (ع) در آن حال تیر را بیرون آوردند پس از نماز حضرت متوجه شد که خون از پای مبارکش جاری است. پرسید چی شده؟ گفتند: تیر را در حال نماز از پایتان بیرون آوردیم و این؛ بر اثر حضور قلب در نماز است که حتی انسان وجود خود را فراموش می کند و همه، دوست می شود.
۱۰- نشاط روح:
صدای اذان: عابدان حقیقی و عاشق را به وجد می آورد، زیرا که فرا رسیدن لحظه ی دیدار را نوید می دهد، اولیاءالله، برای رسیدن وقت نماز لحظه شماری می کنند. از این روست که پیامبر اسلام (ص) به بلال فرمود: ((بلال)) ای بلال! ما ر ا از غم و تلخی نجات بخش.
موافقین ۱ مخالفین ۰ ۹۳/۰۶/۰۶

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">